Recenzie: „Zona Zero” – Lavinia Călina

În urmă cu ceva timp scriitoarea Lavinia Călina anunța pe facebook că are câteva volume din „Zona Zero” de oferit spre recenzare… bineînțeles că m-am trezit cam târzior, dar mare noroc mare când cineva s-a retras și Lavinia m-a contactat pe mine. Ieeeiii!!!

Deși au trecut probabil vreo 2 luni bune de când am primit romanul și în perioada asta l-am pus de câteva ori pe noptieră ca să-i vină rândul la citit, cumva mereu îl lăsam deoparte. Nenorocirea aia de tabletă a fost mai comodă pentru mine în perioada aceasta, dar… mi-am impus să nu-mi mai cumpăr niciun ebook până nu dau gata lista imensă de cărți pe care o am deja 😀 să vedem cât mă ține :))

IMG_20151222_091247

Aseară… aveam iar vreo 4 cărți lângă mine, dar ochii mi s-au mutat în bibliotecă pe Zona Zero și acolo au rămas! Nu vă mai spun că 3 ore am fost atât de absorbită de roman încât îmi încremenise gâtul în poziția aiurea în care mă așezasem ;)) Însă nu regret nicio secundă din acele ore și parcă l-aș lua de la capăt în seara asta.

Descrierea oficială: Lovită de un virus necunoscut, omenirea se află în pragul extincției. Paraziții, cei atinși de boală, sunt ei înșiși cea mai mare primejdie față de puținii care au reușit să supraviețuiască. Iar lupta este aprigă. Pentru Elena, pierderea soțului la atât de scurt timp după ce s-a căsătorit din dragoste a însemnat punctul de pornire pentru o transformare care ar fi părut fără închipuire până atunci: salvarea grupului pe care va ajunge să îl conducă refugiată într-unul dintre ultimele bastioane ale umanității presupune sacrificii extreme și

o voință de fier dincolo de limitele de care credea că nu este capabilă să treacă. Întâlnirea cu doi frați, tânărul Vlad și adolescenta Vanessa, va fi punctul de cotitură înspre decizia ultimă. Pe cine mai poate salva? Ce forță îi poate da dreptul să se joace cu vieți inocente? Poate să își regăsească sentimentele de iubire în pofida apocalipsei care pare să fi distrus totul în calea ei? Care este soluția pentru Zona Zero?

Răspunsul este un roman în același ritm alert și imprevizibil cu care Lavinia Călina ne-a obișnuit din primele sale cărți. Aventura vieții și a morții este doar un pretext pentru o poveste care te va zdruncina din temelii și care te va captiva pe de-a întregul.

Lupta pentru supraviețuire a început!

Părerea mea: Poate am mai spus prin postările de pe aici… mi-am promis mie însămi ca anul acesta să citesc mai mulți autori de-ai noștri, de-ai casei și sper să-mi reușească. Deocamdată, cred că sunt pe drumul cel bun.

Lavinia Călina este deja la al… cincilea roman scris așa că trebuie să mă grăbesc s-o ajung din urmă, Zona Zero fiind primul și singurul citit.

De azi-noapte îmi tot învârt gândurile și socotesc cum și ce să vă povestesc ca să vă intrig, ca să vă conving să nu ratați să citiți acest roman, dar cuvintele îmi par prea simple pentru a descrie asemenea măiestrie în ale scrierii. Sunt fană distopii și chiar dacă cu zombii nu mă împac mereu, pe paraziți am început să-i îndrăgesc 😀 nu de alta, dar dacă afirmația asta mi-ar asigura un nou volum din Zona Zero, le-aș oferi și un pupic… de la depărtare!

Lavinia are talent, domnle și spre binele nostru, sper să aibe parte și de inspirație toată viață că parcă deja văd rafturi întregi cu cărțile ei în bibliotecă! Și dacă nu ne-ar mai omorî personajele preferate ar fi și mai bine, dar eh… lucrurile mișto cer sacrificii!

Nu știam mare lucru din și despre roman… știți că detest să citesc recenzii (ironie, nu-i așa?! :D) înainte de a citi eu însămi acea carte și probabil că entuziasmul altor cititori n-apucase să se lipească de mine ca să mă grăbesc cu lecturarea lui.

Știam că acțiunea romanului se petrece într-o Românie apocaliptică, aflată în pragul disperării și a extincției și cam atât, dar dacă vă închipuiți că o să aveți măcar o clipă impresia că citiți o carte scrisă de un autor român și că se petrece pe plaiurile mioritice, vă înșelați amarnic. Cu regret și cu încântare spun asta pentru că avem în continuare mentalitatea că romanele bune se nasc doar peste hotare.

Sper din tot sufletul ca noul val de scriitori români să îndrăznească să-și traducă romanele și să fugă și peste granițele de pământ și mai ales, de apă cu ele că parcă le văd și ecranizate, nu doar bestsellere!

Zona Zero este o distopie ușor atipică, dacă pot folosi termenul ăsta când distopia practic asta implică, o lume atipică. Însă, în cazul acesta nu mă gândesc la societăți remodelate sau prea mult fantasy. Nu… avem de-a face cu România, unde întâlnim chiar și un Logan pe stradă. Avem de-a face cu niște așa-ziși paraziți, un termen ușor mai afectuos dat zombilor (cred eu) pentru că, în definitiv, aceste creaturi s-au născut prin infectarea oamenilor cu un virus, ulterior transmițându-se prin mușcături sau zgârieturi (oare asta se poate numi noroc…?!sau ai fi preferat să ajungi hrana paraziților în loc de a te transforma tu însuți în unul?!). Luptele se dau cu cuțitul sau cu pistolul și nu cu vreo armă sofisticată și neinventată. Țara este în război, iar puținii oameni care au rămas neatinși de virus se chinuie să supraviețuiască după noi reguli.

Pe Elena o cunoaștem în prolog unde dă dovadă de un curaj nebun, călcându-și inima în picioare și omorându-și soțul afectat de virus. Cunoscând-o într-o asemenea ipostază nefericită, am sperat că viața ei va deveni cumva mai bună în tot acel haos dezlănțuit, că va cunoaște din nou iubirea și va avea parte de un final fericit. Greșeala mea?! Da! Pentru că nu mă aflam într-o distopie americană 😀 Românii noștri sunt unici!

Fast-forward 5 ani și întâlnim o nouă Elena, o femeie dură, o supraviețuitoare, un lider și o luptătoare. Deși nu dădea doi bani pe nimeni și nici nu le știa numele celor 200 și ceva de persoane ce populau baza pe care o conducea, deși pedepsea crâncen pe cei ce încălcau regulile impuse atât de necesare pentru supraviețuire… totuși, Elena a dovedit că iubește pe oamenii din jurul său de câte ori a avut ocazia. Nu i-a părăsit, deși de doi ani avea „liberă trecere”, iar finalul… a fost cel mai… perfect final! (stiu că nu-i corect gramatical. sic!) deși mi-a adus multe lacrimi pe obraji…

Vlad… a fost un personaj mai ciudățel… ba tânăr pierdut în lumea dezlănțuită, cu regrete și responsabilități, ba frate iubitor, ba „sclav”, ba șef… Credul, supus și totuși curajos. Mi-a plăcut parcursul lui în roman și alegerile pe care le-a făcut atunci când s-a „dezmeticit”.

V-aș spune că mi-aș fi dorit să știu mai multe despre virus, mai multe despre paraziți, mai multe despre personaje, dar poate că a fost mai bine așa. Descrierile acelea ar fi întrerupt ritmul alert al acțiunii.

Vă întrebați probabil… și care-i treaba cu Zona Zero, nu-i așa?! Ei bine… e un fel de Arca lui Noe (în definitiv, tot un vapor este) în care virusul n-a reușit să pătrundă… un loc în care puteai intra doar pe baza cardurilor primite de la cei de sus. Când paraziții reuşesc să invadeze baza Elenei, când Vlad reușește s-o salveze din mâinile lui Sorin, șapte persoane pleacă pe drumul către ZZ. Șapte carduri primise Elena. Însă, doar patru vor reuși să ajungă la destinație.

Sunt Elena și Vlad printre ei?! Citiți romanul și veți descoperi. 🙂

Fiți pregătiți să nu vă atașați de personaje prea mult, moartea pândește la fiece pas!

Mulțumesc Lavinia pentru oportunitatea pe care mi-ai oferit-o și-ți urez sincere felicitări pentru un roman atât de deosebit! Chiar dacă m-ai lăsat tu cu epilog-ul ăla, colac peste pupăză!