Recenzie: „Regina Roșie” (#1 Red Queen) – Victoria Aveyard

Heiii guys!! Astăzi vă aduc o recenzie pe care sunt convinsă că o așteptați cu nerăbdare 🙂

„Regina Roșie” de Victoria Aveyard este primul volum al seriei omonime, apărut în februarie 2015 în străinătate și, în doar câteva zile, pe plaiurile românești, la Editura Nemira. Puteți comanda volumul de aici la doar 27,93 lei.

reginarosie

Seria este formată din:

0.1. Queen Song
0.2. Steel Scars
amândouă nuvelele se regăsesc în volumul „Cruel Crown”
1. Red Queen
2. Glass Sword (apare pe 9 februarie 2016)
3. – fără titlu – (apare în 2017)
4. – fără titlu – (apare în 2018)

După cum ați observat deja este o serie în plină desfășurare. Ne bucurăm pentru rapiditatea traducerii, mai ales că romanul deține deja recunoașterea publicului internațional. Bestseller YA la New York Times încă din prima săptămână de la lansare, fiind primul roman de debut cu această performanță. De asemenea, a câștigat premiul Goodreads în 2015 la categoria Best Debut Goodreads Author, având aproape dublu numărul voturilor față de ocupanta locului 2, „An Ember in the Ashes” sau „Elias și spioana cărturarilor” de Sabaa Tahir.

Pentru prima dată în istoria de 40 de ani a People’s Choice Award, cărțile au fost și ele reprezentate, iar „Red Queen”/”Regina Roșie” a câștigat la categoria Young Adult. Impresionant, nu-i așa?!

Din câte se cunoaște până la ora actuală, drepturile de ecranizare au fost cumpărate de UNIVERSAL încă de dinaintea publicării primului volum. Scenaristul, directorul și producătorul sunt deja aleși – Gennifer Hutchison, Elizabeth Banks și Pouya Shahbazian (a lucrat și la producerea seriei „Divergent”). Să sperăm la apariția unui film în viitorul nu foarte îndepărtat?!

SINOPSIS: „O lume fantasy în care sângele desparte oamenii – cei cu sângele argintiu au super-puteri și trăiesc în lux, în vreme ce oamenii cu sânge roșu sunt considerați inferiori. Mare Barrow este o fată Roșie, dar, în ciuda culorii sângelui, are o putere nemaivăzută printre Argintii. Atunci când izbucnește o revoltă a Roșiilor împotriva Argintiilor, Mare va fi prinsă la mijlocul războiului. Obligată să se prefacă parte din lumea Argintiilor, ajutând de fapt rebeliunea Roșie.”

„O lume volatilă și o eroină fără egal.” Booklist

„Un thriller plin de imaginație, în care iubirea și revoluția se ciocnesc, iar puterea și justiția sunt într-o luptă pe viață și moarte. N-o veți putea lăsa din mână.” USA Today

Victoria-Aveyard_author-photo-copy-5_thumb%255B1%255D

Photo by Stephanie Girard

Scriitoarea Victoria Aveyard s-a născut în East Longmeadow, Massachusetts, un mic oraș din Statele Unite. A terminat facultatea la Universitatea din California de Sud, unde și-a luat BFA în scenaristică în urmă cu doar 2 anișori așa că vedeți voi, avem de-a face cu o scriitoare foarte tânără și talentată. Pentru cei ce doresc să citească interviuri cu și despre Victoria Aveyard și „Red Queen”/”Regina Roșie”, vă invit cu un click aici. The Guardian a pus câteva întrebări foarte interesante.

„JRR Tolkien, George RR Martin, Steven Spielberg, George Lucas, and Peter Jackson have probably had the most affect on my creative works. I also draw a lot of inspiration from history and myth.”

PĂREREA MEA: După atâtea laude, parcă mi-e greu să fac o recenzie care să vă convingă să citiți acest roman. Parcă aș vrea să vă spun doar atât „NU-L RATAȚI!” și să mă dau deoparte, să vă las să-l citiți, să vă formați singuri părerea despre acesta. Cert este că abia aștept „revoluția” din blogosfera românească și recenziile ce vor fi făcute. Sunt extrem de curioasă cum va fi primit romanul, dacă va avea același succes ca în afară. Eu sper că DA.

Ah, și înainte să încep, o să mai fac o precizare, special pentru reticenții ce vor spune că „e serie, nici măcar nu e terminată în afară, darămite până se traduce la noi” etc. Finalul primului volum nu va avea cliffhanger. Adică da, ok, vă veți dori să citiți în continuare, să știți ce se va întâmpla, dar eroii deja și-au conturat drumul pe care îl vor urma și veți ști la ce să vă așteptați, în mare. Nu veți avea trepidații că v-a lăsat în suspans, că nu știți unde este unul dintre personajele principale sau ce vor face.

Romanul este impresionant. Victoria Aveyard prezintă o lume în care dragostea și revoluția merg mână în mână, în care puterea și justiția se duelează, în care trădarea se află sub orice chip, în care dragostea și gelozia se întâlnesc la fiecare pas.

“Anyone can betray anyone.”/„Oricine poate trăda pe oricine.”

„Regina Roșie” ne aduce o lume divizată de culoarea sângelui. Roșu este sângele celor din clasele de jos, a celor ce muncesc din greu și trăiesc în sărăcie. Sângele celor din clasele conducătoare, a celor ce se bucură de privilegii, o viață plină de comfort, dar și de „daruri” este argintiu.

“Aceasta este adevărata diviziune dintre Argintii și Roșii: culoarea sângelui nostru. Simpla diferență cumva îi face pe ei mai puternici, mai inteligenți, mai buni decât noi.”

Cei cu sângele argintiu sunt considerați chiar zei, sunt conducătorii ținutului, sunt elita. Tot aceștia, au puteri supranaturale, exercitându-le în mod liber și brutal, de cele mai multe ori, reușind să-i țină astfel într-un fel de sclavie pe Roșii.

Eroina noastră, Mare Barrow, are doar 17 ani. Locuiește într-o zonă săracă, Stilts, nu are niciun talent remarcabil, precum sora sa mai mică, Gisa, care se pricepe la cusut și brodat. Nu are niciun loc de muncă, nu este ucenic nicăieri așa că, conform obiceiului, se așteaptă ca la 18 ani să fie chemată în armată. Până atunci, reușește să-și ajute familia, furând. Cei trei frați mai mari, Bree, Tramy și Shade sunt deja pe front, la război. Atunci când cel mai bun prieten al său, Kilorn, își pierde mentorul – pescar, unde era ucenic, Mare va risca totul pentru a-l salva de la armată.

Kilorn este un orfan al războiului. Părăsit și de mamă, era cât pe ce să moară. La doar 7 ani acesta o va cunoaște pe Mare, cu care se va împrieteni și care va avea grijă de el și-i va oferi mâncare. Între cei doi este diferență de câteva luni, aproape un an. Pe parcurs, ne dăm seama de sentimentele pe care acesta le nutrește pentru Mare, dar și de faptul că, înainte ca toată lumea să i se schimbe cu susul în jos, Mare spera la un viitor împreună cu acesta.

În căutarea unui loc și a unor oameni care vor avea mai multe lucruri de valoare de furat, pentru a face rost de banii ce-l vor ajuta pe Kilorn să fugă, Mare îl întâlnește pe Cal. Inițial, crede că acesta este un servitor la curtea regelui, dar aparențele înșeală…

Printr-o întorsătură neașteptată a sorții, Mare va ajunge să locuiască și să-i servească pe cei care îi detestă cel mai mult, la curtea regală, iar cu ocazia Queenstrial (care era un fel de concurs/show în cadrul căreia fetele de viță nobilă își demonstrau abilitățile și puterile pentru a fi alese drept soție de către prințul moștenitor), Mare mai descoperă ceva incredibil – și ea deține puteri, deși este doar o Roșie. Pentru că acestea se vor manifesta în cadrul festivităților, în fața nobilimii, este forțată să ia o nouă identitate, Mareena Titanos, copila pierdută a unui Silver conducător cunoscut de armată, mort împreună cu soția într-un atac și să se căsătorească cu prințul Maven. Acest „miracol”, acest lucru nemaiîntâlnit trebuia neapărat ascuns ochilor celor puternici.

“M-au întors pe dos, au schimbat Mare pentru Mareena, un hoț pe o coroană, bumbac pe mătase, Roșu pe Argintiu. Astăzi de dimineață eram o servitoare, în seara aceasta sunt o prințesă. Cât de multe se vor mai schimba? Ce altceva voi mai pierde?”

De aici, începe acțiunea cu adevărat și vei trăi cu sufletul la gură, dorind să dai paginile cât mai repede 😀

Cine era Cal, de fapt?! Îl vei susține în continuare pe Kilorn în formarea unui cuplu cu Mare?! Te vei îndrăgosti și tu de Maven?! Sau îl vei prefera pe prințul moștenitor cu care Mare împarte primul sărut, primii pași de dans, deși este logodită cu Maven…?!

„Minciuna mă va înălța, dar în altă zi, o altă minciună, mă va dărâma.”

Să mai spun și că bineînțeles vor exista revoluționari?! The Scarlet Guard, o societate secretă ce dorește să răstoarne conducerea, ce s-a săturat de toate privilegiile pe care le au cei cu sânge argintiu, ce s-a săturat de sărăcia în care sunt forțați să trăiască. Farley este conducătoarea acestora. Tot ea este persoana care promisese ca în schimbul unei sume de bani îl va salva pe Kilorn de la armată, strecurându-l în alt ținut. Aici, mi s-a părut un pic asemănătoare ideea cu The Hunger Games, când Katniss va deveni fața revoluției pentru că Farley cam asta își dorește să facă cu Mare.

„În basme, sărmana fată zâmbește atunci când devine prințesă. Acum, nu știu dacă voi mai zâmbi vreodată.”

După ce află de moartea fratelui său, Shade, care se alăturase și el revoluției, Mare, jură să ajute la cauza gărzii. Însă… cel care îi va fi aliat în interiorul palatului, îi va aduce cea mai mare dezamăgire la final, trădând-o, deși se arătase a fi bun, înțelegător și chiar, iubitor. M-am simțit chiar și eu, trădată, pentru că, deși Mare „trăgea” spre un alt băiat, mie el îmi plăcea. Era frustrat că nu era văzut și recunoscut pentru cine era și ce reprezenta, își dorea iubire și atenție, avea un discurs frumos și vorbe la purtător, era dulcic și ei bine, i-am căzut în plasă. Nu știu nici dacă îmi doresc ca autoarea să salveze acest personaj, să-l treacă de partea binelui… chiar dacă am văzut că totuși, el are sentimente pentru Mare și-și dorește s-o „ierte”, s-o ajute… Printre fani, e o întreagă nebunie cu acest personaj și cu faptul că-și doresc să devină pozitiv în viitoarele volume. Acum rămâne să vedem ce va avea de gând Victoria Aveyard.

„Ți-am spus cândva să-ți ascunzi inima. Ar fi trebuit să mă asculți.”

Mare va intra într-o lume unde minciunile sunt adânci, iar trădările sunt singurul lucru cert. „Oricine poate trăda pe oricine.” – o frază ce se repetă la nesfârșit de-a lungul romanului și care caracterizează foarte bine relațiile interumane.

„Nu voi mai face niciodată greșeala de a te iubi.”
„Deci îl alegi pe el?!”
Asta a fost întotdeauna. Gelozie. Rivalitate. Totul, doar ca umbra să poată învinge flacăra.
„Cal m-a trădat, iar eu l-am trădat pe el. Și tu ne-ai trădat pe amândoi, într-o mie de moduri. Nu aleg pe nimeni.”

Mare se va regăsi deseori în centrul acțiunii, alături de unul, doi sau toți trei băieții menționați mai sus. Am spus deja că primul sărut îl va oferi altcuiva decât logodnicului său. Însă, care va fi cel de-al doilea băiat sărutat: Kilorn, prietenul din copilărie sau Maven, logodnicul său?!

Bineînțeles că vom avea și aici o fată – personaj negativ – Evangeline Samos, logodnica prințului moștenitor, viitoarea regină. Fata deține puterea de a manipula metalul.

Ce se va întâmpla cu Kilorn după ce Mare va ajunge la curtea regelui?! Care este adevărul din spatele morții fratelui său, Shade?! Oare Mare este singura roșie care deține abilitățile celor argintii?!

Puterea – modul în care se folosește, prețul plătit pentru ea, sângele vărsat în numele ei – este tema centrală a romanului. În mijlocul ei, o găsim pe Mare, o adolescentă care în timp ce încearcă să înfrunte puterea, se luptă cu propriile ei emoții, sentimente, mai ales că inima ei tinde să alerge după cineva care reprezintă tot ceea ce destestă cel mai mult – un băiat ce vede nedreptățile, ar putea să le schimbe, dar alege să n-o facă. Deși o iubește, principiile ce i-au fost inspirate de mic, vor avea prioritate. În final, însă, destinul îi va aduce împreună, în roluri oarecum inversate și de data aceasta, pe teritoriul ei și nu în lumea aurită a lui.

„O parte din mine dorește să poată ceda lanțurilor, captivității și liniștii. Dar am trăit deja acea viață, în noroi, în umbră, într-o celulă, îmbrăcată într-o rochie de mătase. Nu mă voi mai supune niciodată. Nu voi înceta niciodată să lupt.”

Eu n-am citit „Urzeala Tronurilor”, am văzut doar primele două sezoane din serial așa că nu înțeleg de ce „Regina Roșie” este atât de mult comparată cu acea serie, poate mă va lămuri și pe mine cineva. 😀 pentru că dacă ar fi să fac asemenea comparații…

V-am spus deja de faza cu revoluția pe care o asemănăn cu cea din Hunger Games. Împărțirea lumii – în cei cu sânge roșu și cei cu sânge argintiu și faptul că Mare are ceva din amândouă… nu vă aduce a Divergent?! deși, recunosc, ideea este originală, n-am mai întâlnit pe nicăieri această idee cu diferența de culoare a sângelui. Faptul că Mare este doar o fată comună ce descoperă ulterior că este specială, că are puteri, nu aduce un pic cu Alina din Trilogia Grisha?! Competiția aceea pe care am menționată cu alegerea viitoarei regine, seamănă cu Selecția doar că aici fetele își arată abilitățile magice. Luptele dintre tinerii argintii seamănă cu luptele din fracția neînfricaților, tot marca Divergent. O altă asemănare cu Hunger Games este alintul oferit lui Mare – „Little Lightning Girl” (vă las să descoperiți voi de către cine) vs. Mockingjay. Spre deosebire, însă, de toate celelalte distopii nu avem o locație sau un timp clar menționat – nu știm dacă este viitor sau trecut. Avem câteva denumiri de localități menționate și chiar o hartă atunci când Mare învață pentru a deveni o adevărată Silver Lady, dar atât. Mențiunile culturale nu sunt nici ele explicate foarte clar, dar diviziunea claselor este clară, făcându-se, așa cum am mai zis, pe baza culorii sângelui, cei roșii trăind în cea mai mare sărăcie, atât materială, cât și intelectuală, neștiind nici să citească.

„Îi voi face pe ceilalți să țipe numele tău, Mare, până la ultimul. Nu doar pe părinții tăi. Nu doar pe frații tăi. Pe toți cei ca tine. Îi voi găsi și toți vor muri cu tine în gând, știind că tu ai adus asupra lor acest destin. Eu sunt Regele și tu ai fi putut fi Regina mea Roșie. Acum, ești nimic.”

Sper ca viitorul volum, ce o să apară peste câteva zile, să clarifice în primul rând poveștile de dragoste. Sunt prea multe posibilități și, în timp ce s-au oferit indicii către unul dintre băieți sau celălalt, nimic nu este conturat sau sigur. Eu încă nu știu din ce echipă fac parte :)) Vi s-a întâmplat vreodată să adorați amântrei?! băieții?! Eh, poate exgerez cu trei, dar… niciodată nu se știe. #teamMaven sau #teamCal?! Am argumente pro și contra pentru amândoi și, deși, într-un mod sau altul, amândoi au trădat-o pe Mare, amândoi o iubesc în felul lor propriu.

„Flacăra și umbra ei. Una nu poate exista fără cealaltă.”

Este o poveste unică, o poveste care vă va surprinde din multe puncte de vedere, o poveste ce vă va ține cu sufletul la gură. Vă spun sincer că din momentul în care m-am apucat s-o citesc, eu nu m-am dezlipit de telefon până n-am terminat-o. Bine că am citit-o într-o sâmbătă că altfel nu știu ce se întâmpla 😀

O poveste plină de trădări și coroane mânjite cu sânge ce nu trebuie ratată!

„Multe lucruri au dus la această zi. Un fiu uitat, o mamă răzbunătoare, un frate cu o umbră mare, o mutație stranie. Împreună, s-a scris o tragedie.”

O poveste extraordinară, abia aștept să-mi iau și eu volumul tradus pentru a-l reciti, atât de mult mi-a plăcut.

*Traducerile citatelor sunt personale. Nu știu dacă așa vor arăta în varianta de la Nemira.

Acest articol a fost publicat în Recenzii și etichetat , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Recenzie: „Regina Roșie” (#1 Red Queen) – Victoria Aveyard

1. Pingback: People’s Choice Awards: Books – Cărțile câștigătoare ale anului 2015 | Navigand printre Suflete

2. Pingback: Jurnalul lui EmM (#7) | Navigand printre Suflete

3. Pingback: Recensământ de Februarie 2016 | Navigand printre Suflete

4. Evi zice:

E f frumoasa cartea, insa mie imi lipsesc paginile233,234,235,236 oare toate cartile au acesta problema?cum a-s putea sa le vizualizez?ma puteti ajuta in acest sens?

• EmM zice:

Cel mai bine, adreseaza-te editurii si spune-le problema. Eu am cartea in engleza ca altfel te-as fi ajutat cu paginile respective… dar editura poate rezolva problema cel mai bine pt ca este un defect de la tipografie…