Recenzie: „Carte de Magie” de Sergiu Someșan

În decembrie, am avut minunata plăcere de a lua legătura cu scriitorul Sergiu Someșan, care mi-a trimis spre recenzare 4 dintre volumele de povestiri SF scrise de dumnealui. Vi le arătam pe toate în postarea de aici.

Pentru că am avut o listă imensă de Must-Read în decembrie, am amânat aceste cărți pentru luna ianuarie și, sincer, după ce am parcurs volumul „Carte de Magie” și mă aflu la jumătatea volumului „Șapte flori erotice”, regret 😦 Regret pentru că… uitasem cum e să citești povestiri… Citeam așa undeva prin generală și puțin prin liceu… am căzut pe urmă prea mult pe panta romanelor fantasy, distopice sau romance-urile contemporane și am uitat cum mă fascinau povestirile fantasy sau SF. Mulțumesc, Sergiu Someșan, pentru că mi-ai amintit că mai există și altfel de proză pe lumea aceasta.

Apropo, primele cărți cu autograf pe care le am! 😀

carte de magie sergiu somesan

Despre volum: “…prezentul volum este menit sa ne dea fiori si sa ne poarte printre faliile în realitate care constituie lumea fantasticului. Ghid ne este însusi autorul, care foloseste în mod curent naratiunea la persoana întâi […] De fapt, Sergiu Somesan se joaca de-a fantasticul. El e un realist ce ne plimba masca insolitului prin fata ochilor, realizând un splendid spectacol de lumini si umbre.” (Györfi-Deák György)

Despre scriitor: „Sergiu Somesan s-a nascut pe 8 decembrie 1954 in orasul Reghin, Judetul Mures, Romania.
A urmat scoala primara in Teaca, judetul Bistrita-Nasaud si in Codlea, judetul Brasov. Liceul l-a inceput in Codlea si l-a terminat la Petrosani, unde a urmat trei ani cursurile Institutului de Mine din Petrosani.
Intre 1972 si 1990 a ocupat mai multe functii, in cele mai diverse domenii: – topograf la Mina Dalja in Petrosani , merceolog, tehnician, armurier, electronist, instructor la un club de radioamantori, profesor suplinitor ( limba si literatura Romana), director la Casa de Cultura a Sindicatelor din Codlea. Sergiu Somesan afirma despre aceasta perioada a vietii sale ca fiind foarte importanta in formarea sa ca scriitor si ca in proza sa se regaseste experienta acumultata in acesti ani “de cautare”.
Din 1990 pana in anul 2000 a ocupat mai multe functii in administratia publica locala, in cadrul Primariei Municipiului Codlea.”

Părerea mea: Volumul „Carte de Magie” are doar 134 de pagini și adună în universul ei următoarele povestiri:
1. Carte de Magie
2. Tăietorul de lemne
3. Întâlnire cu o zeiță
4. Adio Efida
5. Ritual de trecere
6. Pescărușul
7. Rafael
8. Vânzătorul de poduri
9. Ultima zi
10. În trecere prin Predeal
11. Legendă fără sfârșit
12. O clipă de nemurire
13. Vizita de lucru
14. Născocirea
15. Lucrare de diplomă
16. Tramvaiul.

După cum deja v-ați dat seama la un prim calcul rapid, povestirile sunt relativ scurte și-ți oferă fix cât să te incite și să te pună pe gânduri. Nu există legătură între povestiri și în timp ce unele sunt de domeniul fantasticului, altele par desprinse din realitate, părând că aduc în atenția cititorului mici aspecte sau evenimente pe care le-am întâlnit ori la știri, ori în viața de zi cu zi.

Preferatele mele au fost… „Carte de Magie”, „Tăietorul de lemne”, „Întâlnire cu o zeiță”, „Vânzătorul de poduri”, „Lucrare de diplomă” și „Tramvaiul”.

„Carte de Magie”, povestire care deschide volumul omonim, prezintă istorioara unui redactor de revistă științifică. Omul, adept al lumii explicate de Einstein și Stephen Hawking, refuză cu desăvârșire ideea redactorului-șef de a aduce o fetișcană „toată numai zulufi, care, (…) arăta teribil de bine” pentru a oferi o variantă „obținută prin sugrumarea și fierberea pisicilor noaptea în cimitire”. Ulterior, personajul principal găsește, dosită printre rafturile dintr-un anticariat, o carte veche… de magie… Intrigat și cu povestea cu „mica vrăjitoare”, Liliana, încă vie în minte, o achiziționează, dar când iese pe ușă, dă nas în nas cu… ghiciți cine?! 🙂 Povestea, deși cu elemente de supranatural în ea, se termină într-un mod fericit și ușor amuzant… pentru că, oricâte dovezi i s-au arătat protagonistului cu privire la existența fenomenelor deosebite și ale magiei, el… tot reticent a rămas.

„Tăietorul de lemne” prezintă povestioara unui personaj care, în fiecare toamnă, cobora de la munte și ajuta pe toți gospodarii să-și pregătească lemnele pentru foc. Acesta nu cerea nicio răsplată pentru munca depusă, singura lui recompensă fiind ospățul la masa familiei și un culcuș în grajdul animalelor. Ba din contră, părea că lasă în urma lui numai noroc și bunăstare pentru că toate gospodăriile ce o duseseră greu, după ce le călca el pragul, înfloreau. Povestioara mi-a adus aminte de un basm citit în copilărie căruia din păcate, îmi scapă numele. Bineînțeles, asemenea unui basm, avem parte și de un personaj negativ, un anume gospodar zgârcit și cârcotaș pe nume Grancea, al cărui sfârșit este pe măsura caracterului său. Într-o zi, însă, mâna lui Anatol – căci așa se numea – alunecă, iar toporul trece prin carne. Îngrijit fiind cu dragoste de către Irina, Anatol în sfârșit râde fericit, iar ochii parcă’s „treziți dintr-o vrajă”.

„Întâlnire cu o zeiță”, a treia povestire din volumul prezentat este o altă istorioară ce îmbină realitatea vieții cu elementele de supranatural. Personajul principal, deznădăjduit și suferind după pierderea iubitei în urma unui accident de mașină, își pune la bătaie întreaga avere pentru aducerea iubitei înapoi sub forma unei zeițe. Deși condițiile pentru această „zeificare” pot părea absurde, iar modul prin care George își adună credincioși necesari cu ajutorul internetului, oferindu-le câte un dolar pentru fiecare accesare a paginii dedicate special pentru Diana, constituie exemplul perfect de înșelăciune care se practică astăzi pe internet, Diana își face apariția într-o seară. Însă, frumusețea răpitoare a Dianei, dar și vanitatea acesteia vor aduce un sfârșit tragic al vieții de zeițe, asemănător celui omenesc.

Deși n-am enumerat-o printre preferatele mele, trebuie să reamintesc de „Pescărușul” – o povestire care mi-a atras atenția și am citit-o de două ori chiar dacă mi s-a părut ușor morbidă. 😀

Volumul „Carte de Magie” oferă povestiri diverse pentru toate vârstele și gusturile. O puteți cumpăra de aici la minunatul preț de 6,76lei!

Acest articol a fost publicat în Recenzii și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.