Recenzie: „50 shades of grey” – E. L. James

Ce mai faceţi, suflete frumoase?! Vă întrebam mai devreme pe pagina de facebook ce recenzie aţi dori sa citiţi astăzi pe blog. Din păcate, am avut doar un singur răspuns, dar nu m-am lăsat păgubaşă crezând că nu vă interesează, ci v-am oferit „the benefit of the doubt” pentru că este sâmbătă şi, cu siguranţă, aveţi lucruri mult mai frumoase de făcut decât să rătăciţi pe blogul meu. Aşa că am rămas la a face o „mică” recenzie a romanului „50 shades of grey”, în primul rând pentru că aşa s-a ales şi, în al doilea rând, fiind şi prima carte cu care mi-am început lectura săptămâna acesta.

50shades

Trebuie să recunosc că nu ştiam mai nimic despre acest roman. Îi ştiam numele, îi cunoşteam reputaţia de bestseller, că e un roman erotic şi punct. De fapt, mai e ceva: când şi când pe pagina personală de facebook mai îmi apărea statusul unei prietene/cunoştinţe care citea acest roman. Aşa că am purces la drum. Toate 3 volumele. Fără nici măcar să citesc o descriere în online sau orice altceva. Efectiv, eram frustrată că toată lumea îl citise/citea şi eu habar n-aveam despre ce e vorba. Inutil să spun că l-am citit în 24 de ore cu doar o pauză de două ore de somn.

În momentul de faţă, n-aş mai putea separa romanul pe volume, l-am citit ca un tot şi aşa îmi place să-l văd în continuare. Acesta este unul dintre motivele pentru care nu m-apuc de o serie până nu apar toate cărţile pentru că ajung să mă zgârii pe ochi de nerăbdare. Singura excepţie am făcut-o prin fragedă tinereţe, cu „Harry Potter” şi mi-a mâncat sufletul până apărea un nou volum.

S-o luăm cu începutul, cum poate ar fi trebuit s-o fac şi eu… şi pe urmă, o să vă spun părerile personale în aşa manieră încât să nu vă dezvălui totul… poate mai sunt persoane care n-au citit-o şi nu vor să ştie mai mult decât trebuie.

Un roman erotic devine bestsellerul mondial absolut
# 1 Amazon.com
# 1 New York Times Bestseller
# 1 Amazon.co.uk
# 1 Bookseller

Descrierea oficială a primului volum: „Anastasia Steele, studentă la filologie, îi ia un interviu lui Christian Grey, un tânăr om de afaceri de succes, pe care îl găseşte foarte atractiv şi de-a dreptul intimidant. Retrasă şi interiorizată, Ana este şocată să constate că, pentru prima dată în viaţă, este atrasă puternic de cineva. Christian o avertizează că trebuie să stea departe de el, iar ea nu face decât să-l dorească şi mai tare. Dar când descoperă gusturile erotice speciale ale acestuia, începe să ezite: dincolo de şarmul şi succesul de care se bucură, Christian Grey este un bărbat tulburat de demoni ascunşi şi ghidat de o excesivă nevoie de a-i controla pe ceilalţi.
Va putea oare Ana să accepte sclavia sentimentală impusă de Christian? Și dacă da, va mai putea oare iubi ceea ce descoperă?”

Descrierea oficială a celui de-al doilea volum: „Intimidată de gusturile speciale şi secretele întunecate ale tânărului şi frumosului om de afaceri Christian Grey, Anastasia Steele se desparte de acesta şi îşi începe cariera la o editură din Seattle.
Însă dorul de Christian o urmăreşte neîncetat, iar atunci când acesta îi propune un nou „contract”, Anastasia nu poate rezista. Ei reîncep relaţia, iar Anastasia află mai multe despre trecutul chinuitor al iubitului ei pervertit, provocator şi măcinat de frământări.
În timp ce Christian se luptă cu demonii săi interiori, Anastasia este nevoită să se confrunte cu furia şi invidia unei femei care a făcut parte din trecutul lui Grey şi trebuie să ia cea mai importantă decizie din viaţa sa.”

Descrierea oficială a celui de-al treilea volum: „Anastasia Steele şi Christian Grey au acum totul: dragoste, pasiune, intimitate, bogăţie şi o mulţime de posibilităţi privind viitorul lor. Însă Ana ştie că nu va fi uşor să trăiască alături de Fifty Shades. A fi împreună este o provocare plină de neprevăzut.
Într-un fel sau altul, Ana trebuie să înveţe să împărtăşească stilul de viaţă opulent al lui Christian fără să-şi sacrifice propria identitate.
La rândul său, Christian trebuie să-şi înfrângă dorinţa nestăpânită de control în timp ce se luptă cu demonii din trecutul său chinuitor.
Tocmai când se pare că forţa iubirii lor va eclipsa orice obstacol, soarta conspiră pentru a face ca temerile cele mai adânci ale Anei să devină realitate…”

Despre autoare: E L James trăieşte la Londra, este căsătorită şi are doi băieţi adolescenţi. A lucrat ca producătoare tv şi a visat întreaga viaţă să scrie cărţi pentru publicul larg.
A început să scrie şi să-şi posteze textele pe un site al fanilor seriei AMURG. Un editor independent a publicat cartea în versiune e-book şi în mai puţin de un an s-au vândut 250 000 de exemplare.

„Cartea cuprinde toate fanteziile mele erotice”, a mărturisit autoarea.

Părerea mea: Când v-am spus că n-am mai lăsat-o din mână timp de 24 de ore presupun că v-aţi dat seama că asta înseamnă că mi-a plăcut. Iar asta a fost o surpriză chiar şi pentru mine. Mai citisem doar un singur roman erotic înainte de acesta şi nu pot spune că am fost extraordinar de încântată. Poate acesta a fost unul dintre motivele pentru care nu m-am grăbit să citesc 50 shades. Nu m-am identificat cu genul şi cu siguranţă n-am simţit nevoia să răscolesc după ceva mai bun, având în vedere toate noutăţile ce apăreau pe piaţă.

Însă 50 shades nu e decât un roman erotic şi atât. E mai mult. Poate că unii critici aveau dreptate când afirmau despre calitatea prozei că ar fi slabă, dar cine sunt eu să judec asemenea aspecte?! Eu ştiu doar că într-adevăr a fost o lectură uşoară, cursivă şi că nu m-am oprit de multe ori să-mi notez citate aşa cum fac de obicei.

Da, din cele aproximativ 1900 de pagini, probabil că mai bine de jumătate dintre ele sunt doar descrieri pure ale unor scene de sex, dar am văzut dincolo de ele. Am văzut o poveste dintre doi tineri.

O tânără studentă, inocentă, pasionată de literatură clasică, de poveşti de dragoste nemuritoare, visând că într-o zi, va fi curtată asemenea eroinelor romanelor sale preferate. Curios lucru, romanul preferat pare a fi „Tess of the d’Ubervilles” (dacă nu l-aţi citit, remediaţi cât mai repede problema, vă spun sigur că e un roman ce nu trebuie să vă scape).

Un tânăr afacerist, multi-milionar, dar singur, cu o copilărie nefericită ce i-a marcat puternic existenţa şi mai ales, viaţa amoroasă. Desconsiderându-se pe sine, considerând că nu este vrednic nici măcar de dragostea familiei adoptive, darămite de cea a unei femei, le folosea pe acestea ca pe instrumente sexuale, pentru perioade determinate, cu reguli bine precizate într-un contract pe care fiecare „supusă” a sa, îl semna. Nu, aceste femei nu erau tratate ca nişte sclave sexuale (sau poate că da), însă aveau şi ele destule beneficii de pe urma acestor înţelegeri. Dar totul se rezuma la sex cu iz de BDSM (bondage&discipline, dominance&submission, sadism&masochism), nu la dragoste.

“Acesta e un om aflat la nevoie. Frica lui e cât se poate de vădită, dar el e pierdut… undeva în întunecimea lui. Ochii lui sunt mari, cu o privire pustiită şi torturată. Pot să-l alin, să-l însoţesc un scurt timp în întunecime şi să-l aduc la lumină.”

Nimic mai diferit la cei doi, dar destinul i-a adus faţă în faţă pentru un interviu, Anastasia Steele cedând rugăminţii colegei de cameră şi bunei prietene Katherine Kavanagh care nu se mai putea prezenta la întâlnirea cu Christian Grey. Iar de aici, povestea începe… Vânătoarea lui Grey, atras de inocenţa, curajul, gura mare şi sarcasmul acelei tinere domnişorici. Sentimentele Anei care cresc pe zi ce trece, vrăjită de frumoşii ochi ai unuia din cei mai puternici barbaţi din Seattle.

Oare vederea contractului o va face pe Ana să fugă?! Oare frica de a o pierde, îl va transforma pe Christian într-un adevărat iubit, uitând de rolul de Dominator pe care îl deţinuse întreaga sa viaţă în relaţiile cu femeile?! Iniţierea Anei în acea lumea oare va însemna şi iniţierea lui Grey în lumea iubirii adevărate, a acceptării faptului că poate fi demn de iubirea celor din jur, că poate fi cu adevărat fericit şi dincolo de camera roşie, întunecată, plină de secrete perverse?!

Cele mai faine „personaje” au fost Vocea Interioară şi Zeiţa Intimă, ţi-aduceau zâmbetul pe buze la fiecare scenă tensionată, „în flăcări”.

Am adorat-o pe Anastasia exact pentru ce a adorat-o şi Christian: pentru gura ei mare. Şi mai ales, am adorat-o pentru că nu s-a lăsat bătută, pentru că a ştiut ce vroia şi pentru că a avut răbdare şi pricepere până a primit ceea ce a visat. Iar aici nu mă refer la maşini scumpe, haine de firmă sau bani. Am adorat-o mai ales, pentru că uneori m-am regăsit atât de mult în ea, în tipa care prindea curaj imediat ce se desprindea de lângă băiatul ce-i fura minţile, pentru curajul şi libertatea de exprimare de care dădea dovadă în scris. Email-urile dintre cei doi au reprezentat unele dintre cele mai frumoase părţi ale romanului.

Iar de Christian… ce pot spune?! Cine nu şi-ar dori un iubit milionar înnebunit după ea şi mai ales, la modul cum arată?! Hahaha. Am iubit parcursul lui Christian, transformarea lui din tipul dur, care-şi trăia viaţa după reguli şi contracte în…

Nu vă rămâne decât să descoperiţi, dacă doriţi, firul întâmplărilor. Eu cred că merită.

Mie mi-e greu să mă rezum la câteva cuvinte… Nu pot să descriu 1900 de pagini în câteva fraze. E imposibil. Aş scrie până mâine şi tot n-aş reuşi să dau tot din mine.

Eu mai vă spun doar atât: sfârşitul poveşti este minunat, dar parcursul este de o mie de ori mai frumos. Suişuri, coborâşuri, încercări, iniţieri, despărţiri şi împăcări, momente tensionate şi mai ales… sex. Mult sex. Foarte mult. La început, în primul volum mai ales. Dar pe urmă, din ce în ce mai multă iubire. Haideţi să nu fim pudice/i şi să tratăm scenele de sex aşa cum sunt: modalităţi de exprimare a iubirii, de împlinire/desăvârşire a ei.

În schimb, sfârşitul propriu-zis al trilogiei este cu adevărat frustrant… Aş vrea tare mult să văd o continuare din acea perspectivă, măcar încă un volum.

Înainte de încheiere, pe 13 februarie 2015 va avea loc premierea filmului 50 shades. Inutil să vă spun că iubitul meu este deja pus în gardă cu acest aspect :)) Actorii aleşi pentru rolurile principale, Dakota Johnson şi Jamie Dornan, poate nu mi s-au apărut la prima vedere, cele mai inspirate alegeri, dar după nenumărate interviuri urmărite cu cei doi, parcă parcă mi-am schimbat părerea.

Acest articol a fost publicat în Recenzii și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Recenzie: „50 shades of grey” – E. L. James

1. marcoviciancageorgiana zice: